ictlamei

Information and communications technology

ictlamei

Information and communications technology

ایریدیوم

شرکت مخابراتی ایریدیوم ، یک شرکت امریکایی واقع در McLean ایالت ویرجینیا می باشد. این شرکت در ناوگان ماهوار های خود از 66 ماهواره فعال برای ارائه خدمات صوتی و ارتباطات دیتا بهره می برد و بدینوسیله پوششی منحصر بفرد و استثنایی برای مشترکین خدمات خود روی کره زمین فراهم می کند. البته تعداد ماهواره هایی که پیشتر مورد استفاده بودند 77 عدد بوده ، یعنی همان عدد اتمی عنصر ایریدیوم در جدول تناوبی و در حقیقت اسم شرکت نیز از همین عنصر به عاریت گرفته شده است.

 

اگر شب ها نگاهی به آسمان بیندازید و دید خوبی داشته باشید ، ماهواره های ایریدیوم را به صورت شعله های ماهواره ای یا اصطلاحا Satellite Flares به شکل تلالو کوتاه مدت نوری درخشان مشاهده خواهید کرد.

تاریخچه:

Iridium SSC، خدمات ارتباطی Iridium در اول نوامبر 1998 راه‌اندازی شد. شرکت موتورولا این تکنولوژی را فراهم می‌کرد و عمده‌ترین حامی مالی آن بود. لوگوی این شرکت که نمایان‌گر دب اکبر بود توسط Landor Associates طراحی شد.

9 ماه بعد یعنی در سیزدهم آگوست 1999 این شرکت وارد فصل 11 قانون ورشکستگی شد. تا زمانی که کل منظومه ماهواره‌ای راه‌اندازی نمی‌شد گوشی‌ها قادر نبودند به طور پیشرفته کار کنند که این موضوع باعث افزایش سرسام‌آمیز سرمایه‌گذاری اولیه تا میلیاردها دلار می‌شد. ورشکستگی اقتصادی اولیه Iridium تاثیر نامناسبی بر سایر پروژه‌های تجاری ارتباطات ماهواره‌ای مثل Teledesic برجای گذاشت. سایر پروژه‌ها (Orbcomm, ICO Global Communications و Globalstar) سرنوشتی مشابه Iridium پیدا کردند در حالی که تعداد دیگری از پروژه‌های پیشنهادی هرگز به مرحله ساخت و راه‌اندازی نرسیدند.

هر چند در یک مرحله از این روند و علیرغم باقی ماندن ماهواره‌های Iridium در مدار و عملیاتی بودن آن‌ها، این شرکت با تهدیدی مبنی بر اجبار خارج کردن ماهواره‌ها از مدار مواجه شد. خدمات‌دهی آن‌ها مجددا در سال 2001 و با تاسیس شرکت جدید Iridium Satellite LLC که تعدادی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مالکیت آن را در اختیار داشتند این شرکت را به قیمت 25 میلیون دلار خریدند.

در دهم فوریه سال 2009، Iridium 33 با یک ماهواره غیرعملیاتی و از کار افتاده روسی به نام Kosmos 2251 در ارتفاع 800 کیلومتری بالای صربستان برخورد کرد و این امر باعث ایجاد ابری غلیظ از خرده‌ریزهای فضایی شد. هرچند، باید به این نکته توجه کرد که Iridium ماهواره‌های یدکی عملیاتی در اختیار دارد و سقوط برخی از ماهواره‌ها در طی عمر عملیاتی آن‌ها از قبل پیش‌بینی شده است.

 

در حال حاضر این سیستم به طور عمده توسط وزارت دفاع ایالات متحده و از طریق درگاه DoD (وزارت دفاع) در هاوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. DoD سالیانه مبلغ 36 میلیون دلار برای دسترسی نامحدود 20000 کاربر پرداخت می‌کند. پس از اعتراض Globalstar به قرارداد DoD که به General Accounting Office آمریکا ارائه شد تحقیق و تفحص در خصوص این قرارداد آغاز شد. این تحقیقات با درخواست وزارت دفاع آمریکا که به مسائل امنیت ملی اشاره کرده بود به حالت تعلیق درآمد.

درگاه تجاریTempe در Arizona خدمات‌های دیتا، صوتی و پیجینگ را برای مشتریان تجاری در سرتاسر جهان فراهم می‌آورد. مشتریان این خدمات عموما صنایع نفتی، دریانوردی، هوانوردی، دولت‌ها، دانشمندان و افرادی که دائما در جهان سفر می‌کنند هستند.

در حال حاضر ماهواره‌های Iridium عنصری اساسی برای برقراری ارتباط با کمپ‌های علمی دور از دسترس، خصوصا Amundsen Scott South Pole Station (ایستگاه تحقیقاتی Amundsen Scott در قطب جنوب) محسوب می‌شوند. در دسامبر 2006، آرایه‌ای متشکل از دوازده مودم Iridium آن‌لاین شدند و برای اولین بار خدمات‌های دائمی دیتا را برای این ایستگاه فراهم نمودند. کل پهنای باند این خدمات 28.8 kbit/s است.

منظومه ماهواره‌ای Iridium

سیستم Iridium برای تکمیل منظومه ماهواره‌ای خود به 66 ماهواره فعال و چند ماهواره یدکی برای مواقع اضطراری نیاز دارد. ماهواره‌ها برروی شش سطح Low Earth Orbital قطبی و در ارتفاعی حدود 485 مایلی زمین (780 کیلومتری) قرار گرفته‌اند. این ماهواره‌ برای رله کردن ارتباطات به / از ایستگاه‌های زمینی، از طریق لینک‌های بین‌ماهواره‌ای با ماهواره‌های همجوار ارتباط دارند. اغلب این ماهواره‌ها در اواخر دهه 1990 میلادی و قبل از ورشکستگی این شرکت به فضا پرتاب شده‌ بودند. از زمان ورشکستگی این شرکت به این طرف، فقط 7 ماهواره اضافی در مدار قرار گرفته اما منظومه‌ای ارتقاء یافته متشکل از 66 ماهواره در حال حاضر مراحل توسعه خود را طی می‌کنند و قرار است بین سال‌های 2015 تا 2017 با استفاده از ماهواره‌بر‌های SpaceX Falcon 9 از مجتمع فضایی Vandenberg AFB در کالیفرنیا به فضا پرتاب شوند.

 

تجهیزات سمت مشترک

 

گوشی‌ها

Iridium قبلی گوشی‌ها را از دو فروشنده یعنی Kyocera و Motorola تامین می‌کرد. تلفن موتورولا 9500 طرحی از فاز تجاری اولیه Iridium بود در حالی که مدل 9555 نسخه فعلی این گوشی است که در اکتبر سال 2008 عرضه شد. تا زمان عرضه 9555، مدل 9505A تنها گوشی بود که توسط این شرکت فروخته می‌شد، یک گوشی که از نظر عملکرد شبیه موتورولا 9505 با اندکی تفاوت در اجزای تشکیل‌دهنده آن بود. در حال حاضر ایریدیوم یک گوشی جدید با شماره 9575 به بازار معرفی کرده است که از ویژگیهای خاصی برخوردار است.

Pager

دو پیجر برای شبکه Iridium ساخته شد: Motorola 9501 و Kyocera SP-66K. این‌ها ابزار یک‌طرفه‌ای بودند که می‌توانستند پیام‌هایی را که به شکل SMS تحویل می‌شوند دریافت کنند.

 

سایر تلفن‌های ماهواره‌ای

تلفن‌های متعدد دیگری که مبتنی بر Iridium هستند، نظیر Pay Phoneها، Bag Phoneها و Car Phoneها و همچنین تجهیزاتی که برای نصب برروی کشتی‌ها و هواپیماها طراحی شده‌اند نیز وجود دارد. یک گوشی ساخت NAL research که با یک فرستنده / گیرنده 9500 تلفیق شده در برخی از این محصولات به کار گرفته می‌شود. گوشی DLP یک واسط کاربری کاربری که تقریبا شبیه تلفن‌های سری 9505 است فراهم می‌کند.

 

یونیت‌های فرستنده / گیرنده مستقل

از این مودم ها می‌توان برای برنامه‌های کاربردی data-logging در مناطق دور از دسترس که در حال حاضر یکی از کاربردهای تجاری برای خدمات‌های Iridium به شمار می‌رود استفاده نمود. برخی از بویه‌ها مثل آن‌هایی که برای سیستم هشدار سونامی مورد استفاده قرار می‌گیرند از ماهواره‌های Iridium برای ارتباط با پایگاه مرکزی خود استفاده می‌کنند. وسیله راه‌دور به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود تا بتواند در فواصل زمانی معین با پایگاه تماس بگیرد و یا پیام‌های SBD(Short Burst Data) را ارسال کند و یا می‌تواند به شکلی تنظیم شود تا به منظور Offload داده‌های جمع‌آوری شده، به تماس‌های وارده پاسخ دهد. اکثر این یونیت‌ها می‌توانند به یک گوشی متصل شوند و به شکل یک تلفن ثابت مورد استفاده قرار گیرند.

فرستنده / گیرنده‌های زیر طی سال‌های گذشته عرضه شده‌اند:

·         Iridium 9522B- جدیدترین نمونه که در اواخر سال 2008 عرضه شد کوچک‌تر از 9522A است اما قابلیت‌های مشابهی دارد.

·         Motorola 9522A- براساس تکنولوژی به کار رفته در 9500 ساخته شده. برخی از نمونه‌ها دارای قابلیت GPS و گزارش‌دهی خودکار شده هستند. از SBD پشتیبانی می‌کند.

·         Motorola 9520- ماژول اصلی فرستنده / گیرنده ، از SMS یا SBD خروجی پشتیبانی نمی‌کند. به همراه گوشی، برای استفاده در وسائط نقلیه طراحی شده است.

 

مودم‌های SBD

این تجهیزات فقط از SBD پشتیبانی می‌کنند و از SIM کارت استفاده نمی‌کنند.

·         Iridium 9601- فقط از SBD، چندین وسیله ردیابی و سایر محصولاتی که براساس این مودم ساخته شده‌اند پشتیبانی می‌کند.

·         Iridium 9602- نسخه کوچک‌تر و ارزان‌تر 9601 که در سال 2010 عرضه شد.

 

سیم کارت

SIM (Subscriber Identity Modules)های قابل تعویض مثل آن‌هایی که برای GSM مورد استفاده قرار می‌گیرند در تلفن‌های Iridium نیز قابل استفاده هستند. سیم‌ کارت‌های Prepaid معمولا سبز هستند در حالی که کارت‌های Post-paid قرمز رنگ هستند.

خدمات

هزینه تماس با تلفن‌های Iridium گران است و برای یک دقیقه چندین دلار تمام می‌شود. وقتی برای اولین بار شماره‌ای را در آریزونا می‌گیرید امکان تماس با charges reserved وجود دارد؛ هزینه این تماس با نرخ استاندارد تماس ماهواره با خطوط زمینی به مخاطب منتقل می‌شود اما تماس‌گیرنده فقط هزینه تماس با آریزونا را پرداخت می‌کند.

از آن جائی که Iridium کارت‌های Prepaid یا حتی اشتراک خدمات تماس آن را مستقیما به فروش نمی‌رساند، امکان به دست آوردن هزینه دقیق یک تماس وجود ندارد. توزیع‌کنندگان متعددی هستند که تلفن‌های Iridium را فعال خواهند کرد و سیم کارت‌ها و خدمات‌های Pre-paid را به فروش می رسانند.

 

تماس‌های صوتی و دیتا

سیستم Iridium با "دقیقه‌ها"، که به چندین "یونیت" کوچک‌تر تقسیم می‌‌شوند سر و کار دارد. این دقیقه‌ها "نرخ پایه" تماس با خطوط زمینی و تلفن‌های موبایل عادی در سرتاسر جهان هستند. برای یک طرح سالانه 500 دقیقه‌ای، هزینه "نرخ پایه" ، براساس توزیع‌کننده حدود 1.25 دلار در دقیقه است. همچنین طرح‌های منطقه‌ای هم وجود دارد که نرخ‌های کم‌تری از نرخ استاندارد ارائه می‌کنند اما این دقیقه‌ها فقط می‌توانند در یک منطقه جغرافیایی خاص (مثل آفریقا، آمریکای شمالی، کانادا یا آلاسکا) مورد استفاده قرار گیرند.

·         تماس با خطوط زمینی در سرتاسر جهان: 1 ضربدر نرخ پایه

·         تماس با سایر تلفن‌های Iridium یا پست صوتی : 5/. ضربدر نرخ پایه

·         ارسال SMS : 33/. ضربدر نرخ پایه

·         تماس با سایر تلفن‌های ماهواره‌ای: 00/5 تا 50/13 ضربدر نرخ پایه

·         تماس‌های دیتا: 1.00 ضربدر نرخ پایه

 

 Iridium و سایر تلفن‌های ماهواره‌ای با افکت Clipping حاصل از فشرده‌سازی دیتا و تاخیر زمانی که به واسطه تجهیزات الکترونیکی و همچنین فواصلی که سیگنال باید طی کند ممکن است برای شنونده آشنا باشند. کُدِک (codec: compression/ decompression) صوتی مورد استفاده، Advanced Multi-Band Excitation نام دارد.

Iridium فقط در سرعت 2.2 تا 3.8 kbit/s که به الگوریتم‌های فشرده‌سازی و decompression صوتی بسیار شدیدی نیاز دارد عمل می‌کند. تاخیر در ارتباطات دیتا برای رفت و برگشت حدود 1800 میلی ثانیه است و از بسته‌های کوچک استفاده می‌شود.

علیرغم محدودیت‌های پهنای باند، از Transparent TCP/IP پشتیبانی می‌شود. Iridium مدعی نرخ‌های تبادل دیتا تا 10 کیلوبیت بر ثانیه برای خدمات "اینترنت مستقیم" خود که از فشرده‌سازی v.42bis در یک اتصال PPP دایال‌آپ به درگاه Iridium در آریزونا استفاده می‌کند است. نرخ تبادل واقعی دیتا برای داده‌های فشرده شده مثل تصاویر JPG یا فایل ZIP بین 2300 تا 2400 bps است اما ممکن است متن ساده یا HTML با سرعتی تا 10kbps منتقل شود. تلفن‌های Iridium 9500, 9505, 9505A با استفاده از یک اتصال RS 232 به کامپیوترها و ماژول گیرنده / فرستنده 9522A متصل می‌شوند. تلفن 9555 با یک کابل USB استاندارد به کامپیوتر، یک USB داخلی به چیپ serial bridge و درایورهای ویندوز به منظور شبیه‌سازی یک درگاه COM برای سازگاری با کلاینت‌های استاندارد PPP متصل می‌شود.

 

 

 

خدمات Prepaid (پیش‌پرداخت)

سیم کارت‌های Prepaid از طریق تامین‌کنندگان متعددی در دسترس هستند و گاهی اوقات برروی سایت‌های حراج آن‌لاین مثل eBay نیز دیده می‌شوند. ارزش آن‌ها از 50 تا 5000 دقیقه متغیر است؛ کارت‌های 50 دقیقه‌ای فاقد اعتبار هستند و کارت‌های 75 دقیقه‌ای فقط برای 1 ماه اعتبار دارند اما اعتبار کارت‌های 5000 دقیقه‌ای 2 سال است. از آن جائی که Iridium فقط برای دسترسی به شبکه خود (بدون تماس)‌ مقداری پول دریافت می‌کند امکان این وجود دارد که با پرداخت 45 دلار برای یک ماه اعتبار چنین حسابی را افزایش داد. همچنین امکان شارژ مجدد چنین حسابی بدون خرید یک سیم کارت جدید وجود دارد.

کارت 500 دقیقه‌ای رایج‌ترین کارت است که تا 1 سال اعتبار دارد و معمولا قیمت آن بین 600 تا 750 دلار است در حالی که کارت 75 دقیقه‌ای می‌تواند تا 175 دلار و کارت‌های 5000 دقیقه‌ای حدود 4000 دلار قیمت داشته باشند.

 

 

خدماتPost-paid

یک طرح پایه "اضطراری" با هزینه‌ای در حدود 30 تا 40 دلار در ماه وجود دارد که برخلاف خدمات قبلی براساس دقایق نیست و برای هر دقیقه حدود 1.39 دلار هزینه دارد و همچنین طرح‌های بسیار زیادی با دقایق گنجانده شده در آن‌ها نیز وجود دارد.برای طرح‌های گران‌تر ( حدود 250 دلار در ماه)، قیمت برای هر دقیقه کمی پائین‌تر از 1 دلار است.

 

شماره تلفن‌ها

Iridium کدهای کشوری مجازی +8816 و +8817 که بخشی از دامنه اختصاص یافته توسط ITU برای سیستم ماهواره‌ جهانی موبایل است را کنترل می‌کند. به هر یک از مشترکان یک شماره 8 رقمی در یکی از این کدهای کشوری داده می‌شود. هرچند بسیاری از اُپراتورهای منطقه‌ای خدمات تلفن فاقد قرارداد interconnect با Iridium یا سایر شبکه‌های ماهواره‌ای هستند و کاربرانی که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند نیاز به تماس به شکل reserved charge با شماره‌ای در ایالات متحده دارند.

از بهار سال 2007 به این طرف، مشترکان Iridium که از خدمات Postpaid استفاده می‌کنند گزینه‌ای برای پیوند دادن شماره‌های Iridium خود با شماره‌ای در ایالات متحده ( خدمات دسترسی معروف به +1) در اختیار دارند.

 

خدماتPaging

خدمات یک‌طرفه پیجینگ، علیرغم این که پیجرها سال‌ها است تولید نمی‌شوند هنوز هم عملیاتی است. پیام‌ها به MDAهای از قبل انتخاب شده که یک منطقه جغرافیایی خاص را تحت پوشش قرار می‌دهند تحویل داده می‌شوند. اگر خدمات پیجینگ محدود به یک تلفن Iridium باشد ممکن است سه تا از این MDA ها برروی یک پرتال مبتنی بر وب انتخاب و یا به طور اتوماتیک update شوند. هر کشور برروی کد کشوری تعیین شده دارای MDA مخصوص به خودش است؛ برخی از کشورهای بزرگ‌تر به چندین MDA تقسیم می‌شوند در حالی که MDAهای مجزایی برای بخش‌هایی از مسیرهای عمومی اقیانوسی یا هوانوردی وجود دارد. هزینه این خدمات حدود 70 دلار در ماه با تعداد محدودی پیام یا 140 دلار برای تعداد نامحدودی از پیام‌های inbound (یا دریافتی) است.

پیجرها با کد منطقه‌ای 480 به شماره تلفن‌ها اختصاص داده می‌شوند و می‌توان با استفاده از ای-میل، SMS و واسط کاربری وب به کار رفته برای ارسال پیام به تلفن‌های Iridium با آن‌ها تماس گرفت.

 

Short Burst Data

مودم‌های خاصی مثل 9522a و Quake Q9612 می‌توانند برای ارسال و دریافت short data burstی که کوچک‌تر از 2 کیلوبایت است مورد استفاده قرار گیرند. از این خدمات اغلب برای asset tracking (مثلا ردیابی وسائط نقلیه) و مانیتورینگ از راه دور استفاده می‌شود. پیام‌ها با فرمت ای-میل یا از طریق HTTP به یک آدرس از پیش تعیین شده تحویل داده می‌شوند؛ هنگام ارسال یک پیام SBD یونیت موبایل فاقد یک آدرس مقصد است. در چنین پیام‌هایی گزارشی از مکان نیز گنجانده می‌شود. برای ارسال و دریافت پیام‌های SBD بین 6 تا 22 ثانیه زمان صرف می‌شود.

 

جزئیات فنی

واسط کاربری هوایی یا Air Interface

ارتباط بین ماهواره‌ها و گوشی با استفاده از یک سیستم مبتنی بر TDMA و FDMA و با طیف L-Band بین 1616 و 1626.5 مگاهرتز انجام می‌گیرد.Iridium به طور اختصاصی 7.775 مگاهرتز از این طیف را کنترل می‌کند و 95/. مگاهرتز دیگر را تقسیم می‌کند و به اشتراک می‌گذارد. در سال 1999، Iridium با به اشتراک گذاشتن بخشی از timeshare طیف موافقت نمود که این موضوع امکان مشاهده انتشارهای هیدروکسیل را برای ستاره‌شناسان رادیویی فراهم می‌کند؛ مقدار طیف به اشتراک گذاشته شده اخیرا به 2.625 مگاهرتز کاهش پیدا کرده است.

مدولاسیون به کار رفته به طور نرمال DE-QPSK است، اگرچه DE-BPSK برروی uplink (موبایل به ماهواره) برای دریافت و همزمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول هر time slot 8.28 میلی‌ثانیه است که برروی یک فریم 90 میلی‌ثانیه‌ای جای می‌گیرد. در داخل هر کانال FDMA چهار TDMA time slot در هر مسیر قرار دارد. فریم TDMA به منظور ساده‌سازی پیام‌ها برای ابزاری مثل پیجرها و برای اعلام تماس‌های ورودی به تلفن‌های Iridium با یک پریود زمانی 20.32 میلی‌ثانیه‌ای و به دنبال آن چهار upstream slot و چهار downstream slot آغاز می‌شود. این تکنیک time division multiplexing نام دارد. Guard periodهای کوچک بین time slotها مورد استفاده قرار می‌گیرد. صرف‌نظر از روش مدولاسیون به کار گرفته شده، ارتباط بین یونیت‌های موبایل و ماهواره‌ها در 25 kilobaud انجام می‌پذیرد.

کانال‌ها در فضای 41.666 کیلوهرتز جای می‌گیرند و هر کانال یک پهنای باند 31.5 کیلوهرتزی را اشغال می‌کند؛ این کار فضای لازم برای Doppler shiftها را فراهم می‌کند.

 

Handoff

سیستم Iridium از سه نوع handoff مختلف استفاده می‌کند. وقتی یک ماهواره در افق حرکت می‌کند، تماس‌ها  به spot-beamهای مجاور تحویل داده می‌شوند. این رویداد تقریبا هر 50 ثانیه یک بار رخ می‌دهد. یک ماهواره فقط برای 7 دقیقه در خط استوا در معرض دید باقی می‌ماند. وقتی ماهواره از دید محو شود، کوششی برای تحویل تماس به یک ماهواره دیگر انجام می‌گیرد. اگر هیچ ماهواره‌ای در دید نباشد، اتصال قطع می‌شود. این قطع اتصال ممکن است وقتی که سیگنال دریافتی از هر ماهواره توسط یک مانع بلوکه شود رخ دهد. وقتی کار با موفقیت انجام گیرد، تحویل بین‌ماهواره‌ای ممکن است با یک تداخل یک چهارم ثانیه‌ای قابل درک باشد. ماهواره‌ها  همچنین قادر هستند یونیت‌های موبایل را به time slotها و کانال‌های مختلفی در داخل همان spot beam انتقال دهند.

 

ایستگاه‌های زمینی

Iridium تماس‌های تلفنی را از طریق فضا هدایت می‌کند. علاوه بر ارتباط با تلفن‌های ماهواره‌ای در footprint خود، هر ماهواره ارتباط با دو تا چهار ماهواره همجوار را حفظ می‌کند و داده‌ها را بین آن‌ها هدایت می‌کند تا به شکلی موثر یک شبکه توری بزرگ ایجاد کند. چهار ایستگاه زمینی وجود دارد که از طریق ماهواره‌هایی که در معرض دید آن‌ها قرار دارد به شبکه لینک می‌شوند. Backhaul فضایی، بسته‌های تماس‌های تلفنی خروجی را از طریق فضا به یکی از downlinkهای ایستگاه زمینی هدایت می‌کند (feeder links یا لینک‌های تغذیه کننده). تماس‌های ایستگاه به ایستگاه از یک تلفن ماهواره‌ای به تلفن ماهواره‌ای دیگر می‌تواند مستقیما از طریق فضا و بدون رفتن به یک ایستگاه زمینی هدایت شوند. وقتی ماهواره‌ها منطقه یک ایستگاه زمینی را ترک می‌کنند، جدول‌های هدایت‌کننده update می‌شوند و بسته‌هایی که به سمت ایستگاه زمینی می‌روند به ماهواره بعدی که در معرض دید ایستگاه زمینی قرار می‌گیرند فوروارد می‌شوند. ارتباط بین ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی در 20 و 30 گیگاهرتز انجام می‌شود.

درگاه‌ها در:

·         Tempe, Arizona

·         Wahiawa, Hawaii (که صاحب آن DISA است)

·         Avezzano, Italy

 قرار دارند.

قبل از ورشکستگی، شرکت Iridium یازده درگاه بنا کرده بود که بسیاری از آن‌ها از آن زمان به بعد تعطیل شده‌اند. درگاه‌ها همچنین در پونا (ایتالیا)، بیجینگ ( جمهوری خلق چین)، مسکو (رویسه) ، ناگانو (ژاپن)، سئول (کره جنوبی)، تایپه ( تایوان) ، جده (عربستان سعودی) ، و ریودوژانیرو ( برزیل) بنا شده بودند.

 

سایر اطلاعات فنی

مثل سایر شبکه‌های ماهواره‌ای، ترمینال‌های Iridium برای عملکرد خود به میدان دید باز به آسمان نیاز دارند. به عنوان مثال، یونیت‌ها در مکان‌های داخلی یا در پوشش جنگلی به خوبی کار نمی‌کنند. Iridium از یک کانال پیجینگ بسیار قدرتمند که می‌تواند زنگ تلفن‌هایی که در مکان‌های داخلی قرار گرفته‌اند را به صدا درآورد برخوردار است اما ممکن است مشتری مجبور باشد برای تماس‌های خروجی به بیرون از ساختمان برود. یک درگاه SMS وب / ای-میل هم وجود دارد که پیام‌ها را قادر می‌سازد از طریق اینترنت یا یک حساب ای-میل به گوشی‌های Iridium ارسال شوند. یک خدمات پست صوتی نیز وجود دارد.

Iridium عموما با اٌپراتورهای زمینی / سلولی قرارداد رومینگ ندارد./ Telstar در استرالیا به مشترکان postpay GSM اجازه می‌دهد از سیم کارت خود استفاده کنند. هرچند، رومینگ بین‌المللی باید فعال شود و هزینه تماس‌های ورودی و خروجی که حدود 4 دلار است برروی همین حساب دریافت می‌شود.

 

یونیت‌های فرستنده / گیرنده ردیابی

بدون یک گیرنده GNSS اضافی ردیابی دشوار است اما غیرممکن نیست زیرا مکان یک یونیت موبایل را می‌توان با استفاده از یک Doppler shift از ماهواره مشخص کرد. هرچند این خوانش‌ها می‌توانند با خطاهایی تا ده‌ها کیلومتر نادرست و غیردقیق باشند. حتی بدون استفاده از Doppler shift هم می‌توان موقعیت یک یونیت را با چک کردن مکان spot-beamی که مورد استفاده قرار دارد و timing advance یونیت موبایل مشخص کرد.

خوانش‌های مکانی را می‌توان از برخی یونیت‌های فرستنده / گیرنده و با استفاده از فرمان –MSGEO AT گوشی 9505A استخراج کرد. در گذشته، Iridium از این روش ردیابی برای بلوکه کردن ارائه خدمات‌ها به کشورهایی که تحت تحریم آمریکا هستند، مثل کره شمالی و سایر مناطقی که از نظر سیاسی محبوبیتی ندارند نظیر شمال سریلانکا استفاده می‌کرد.

نظرات 3 + ارسال نظر
علیرضا شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 01:18 ب.ظ

سلام
آقا این نظر من ربطی به این مطلب شما نداره. من داشتم نصب Opnet رو سرچ میکردم که به وبلاگ شما رسیدم و از اونجایی که آدرس ایمیلتون رو نذاشته بودید، مجبور شدم در بخش نظرات با شما تماس بگیرم

آموزش OPNET که گذاشتید، کمی گنگه... بنابراین من برای شما لینک دو تا آموزش ویدیویی جدید که به تازگی در یوتیوب هم گذاشتم، رو ارسال میکنم. امیدوارم بقیه لازم نباشه مثل من پوستشون سر نصب این ابزار کنده بشه
موفق باشی

Install OPNET 14.5 on Windows 7 with Visual Studio 2010
http://www.youtube.com/watch?v=6CaV12xknug


Install OPNET 14.5 on Windows 8 with Visual Studio 2012
http://www.youtube.com/watch?v=XhN9kSZbHYg

دوست عزیز
این وبلاگ آماتوری است نه حرفه ای و ممنون از انتقادتان
در قسمت تماس با من می توانید میل بزیند .
متاسفانه سایت معرفی شده فیلتر است و دسترسی به آن امکان پذیر نیست. لطفاً در صورت امکان لینک را در جای دیگری آپ کنید و لینک بدهید متشکر می شوم.

محمد پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:52 ب.ظ http://mahghanict.blogsky.com

تقدیم به تو که نمیدانم در خاطرت میمانم یا یرایت خاطره میشم دوستت دارم نه به خاطره انکه دوستم بداری به خاطره انکه لایق دوست داشتنی


مهندس ما ارداتمند شمائیم و دوستتان داریم متناوب و پیوسته نه گسسته و مستقیم پس همیشه این دوست داشتن در جریان است دمادم

mihman یکشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 02:45 ب.ظ http://mihman.net

مقاله کاملی بود، کلی استفاده کردم. ممنون
www.mihman.net

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد