ictlamei

Information and communications technology

ictlamei

Information and communications technology

پهنای باند فرکانسی در شبکه موبایل

به طور کلی ما در استاندارد GSM نسل دوم دوسری ساختار فرکانسی تعریف شده داریم

 GSM-900
GSM-1800
در مورد GSM-900 پهنای باند در دریافت (UPLINK) از 890MHz تا ۹۱۵MHZ پهنای باند در ارسال(DOWNLINK) از 935MHz تا ۹۶۰MHz می باشد

در مورد GSM-1800 پهنای باند در دریافت (UPLINK) از ۱۷۱۰MHz تا ۱۷۸۵MHz پهنای باند در ارسال(DOWNLINK) از ۱۸۰۵MHz تا ۱۸۸۰MHz می باشد.

در GSM-900 کل پهنای باند چه در ارسال و چه در دریافت به 124 کانال تقسیم می شود و

در GSM-1800 کل پهنای باند به ۳۷۴کانال تقسیم می شود.

در ایران ما از GSM-900 و GSM_1800استفاده می کنیم

در دفترچه های برخی گوشی های تلفن همراه ذکر شده که گوشی مذکور DUAL BANDمی باشد این بدین معنی است که این گوشی قابلیت استفاده در هر دو نوع فرکانس ذکر شده در بالا را دارد.

ادامه مطلب ...

هری نایکوئیست ( Harry Nyquist) :

یکی از مشارکت کنندگان عمده در تشکیل نظریه اطلاعات می‌باشد.

متولد ۷ فوریه ۱۸۸۹ از آمریکا، که یکی از مشارکت کنندگان عمده در تشکیل نظریه اطلاعات بود و از مهندسینی که در سال1960 مدال افتخار انجمن مهندسان برق و الکترونیک آمریکا را دریافت نمود که این مدال به افراد نقش داشته در دستاوردهای استثنایی در زمینه‌های فعالیت IEEE اعطا می‌شود و اعتبار بالایی در مجامع علمی دارد.

شروع تحقیق در مورد نظریه اطلاعات اولین بار در سال ۱۹۲۴ توسط وی در مقاله‌ای به نام "عوامل خاصی که سرعت تلگراف را تحت تأثیر قرار می‌دهند" Certain Factors Affecting Telegrap Speed انجام شد.

ادامه مطلب ...

انواع روش‌های کدگذاری

ابزاری که داده های انالوگ را به دیجیتال تبدیل می‌کند کُدِک نام دارد. این وسیله با نام های دیگری چون رقمی ساز، مبدل انالوگ به دیجیتال که به ترتیب ترجمه عبارت های Digitizer و Analog to Digital Convertor هستند، نیز شناخته می‌شود.
هدف اصلی این ابزار تبدیل کردن داده انالوگ به دنباله ای از بیت های صفر و یک است به گونه ای که اطلاعات اولیه را بتوان از روی آن بازسازی کرد و انها را به صورت کد های
NRZ یاهر کد دیگری نمایش و انتقال داد.

ادامه مطلب ...

معماری GSM

سیستم GSM از ترکیب 3 زیر سیستم اصلی بوجود آمده است :
1. زیر سیستم شبکه
2. زیر سیستم رادیویی
3. زیر سیستم پشتیبانی و نگهداری
در سیستم
GSM برای برقراری ارتباطات اپراتورهای شبکه بامنابع مختلف و تجهیزات زیر ساختار سلولی ، نه تنها رابطی هوایی بلکه چندین رابط اصلی دیگر برای مرتبط کردن قسمتهای مختلف این سیستم تعریف شده است .

ادامه مطلب ...

چرا از مخابرات دیجیتال استفاده می شود؟

چرا از مخابرات دیجیتال استفاده می شود؟
در هر نوع سیستم مخابره اطلاعاتی، وجود برخی از عوامل غیر قابل کنترل باعث ایجاد نویز در محیط می شود. منابع نویز شامل نویز محیط و نویز گیرنده می باشند. در یک سیستم مخابراتی گسترده که از چندین تکرار کننده که هر کدام شامل فرستنده و گیرنده های زیادی می باشند در هر مرحله نویز محیط و گیرنده به سیگنال اصلی اضافه می شود . حتی در بهترین گیرنده و کانال مخابراتی نویز به سیگنال اصلی اضافه می شود.

ادامه مطلب ...